Kuinka valita oikeat somekanavat?

Elämme digitaalisessa maailmassa, jossa some, sen tuomat mahdollisuudet ja lieveilmiöt ovat läsnä miljardien ihmisten jokapäiväisessä elämässä. Digitaaliset mahdollisuudet luovat jatkuvasti uusia tapoja toimia ja jakaa tietoa. Sosiaalinen media on yksi digitaalisuuden nopeiten kehittyviä osa-alueita. Some, niin hyvässä kuin pahassakin tarjoaa ihmisille niin sanotun kiihdytyskaistan, joka oikein hyödynnettynä voi johtaa johonkin hyvin suureen. 




Somesta on moneksi ja monet yritykset ovatkin jo vuosia hyödyntäneet sen tarjoamia mahdollisuuksia. Some muuttaa sekä maailmaa, että työllisyysnäkymiä. Etenkin nuorison keskuudessa suursuosiota ovat niittäneet erilaiset sosiaalisen median vaikuttajat, joiden hyödyntäminen erilaisten yhteistöiden muodossa on kannattavaa myös monille yrityksille. Somesta voi nykyään tehdä itselleen myös virallisen ammatin. Suomessa aletaankin pian myös kouluttamaan vaikuttajia ammattikorkeakoulututkinnon muodossa. Tampereen ammattikorkeakoulun luotsaama Influencers Academy tuo tammikuussa 2022 joukon nykyisiä ja tulevia kansainvälisiä vaikuttajia aloittamaan opintonsa TAMKin Proakatemialla Edunationin uudessa Influencers Academy -ohjelmassa. Kyseessä on räätälöity yrittäjyyden ja tiimijohtamisen AMK-tutkinto, jossa vaikuttajat voivat opiskella samalla, kun jatkavat oman uransa edistämistä. Opintonsa Influencer Academyssa aloittava tanssija, laulaja ja malli Joalin Loukamaa toimii ohjelman keulakuvana ja mukana on myös joukko vierailijaluennoitsijoita, kuten Angry Birdsin perustaja Peter Vesterbacka. Kyse ei ole mistään pienestä puuhastelusta vain ihan oikeasta opiskelusta ja todellisesta työstä.


Kuva: Tampereen ammatti­korkea­koulu

Some ei siis ole katoamassa minnekään vaan jokaisen kannattaa viimeistään nyt opetella navigoimaan sen tarjoamien mahdollisuuksien äärellä itselleen sopivilla tavoilla. Yrityksen markkinointi saadaan ihan uudelle tasolle ottamalla säännölliseen käyttöön sosiaalisen median kanavia ja muita digitaalisen markkinoinnin apuvälineitä. Sillä on kuitenkin merkitystä missä kanavissa yritys näkyy. On sanomattakin selvää, että kustannustehokkainta tekeminen on oikean kohderyhmän äärellä. Ennen kanavien avaamista kannattaakin selvittää mistä kanavista oman kohderyhmän tavoittaa parhaiten. 

Useimmiten somekanava valitaan seuraavasta joukosta ja jokaisella kanavalla on oma luonteensa, vahvuutensa ja heikkoutensa, joten kanavan valinnalla on merkitystä. 

Facebook on sosiaalisen median yleisin markkinointikanava. Sillä on kaikista somekanavista suurin käyttäjäkunta ja markkinoinnin toteuttamiseen saa tarvittaessa helposti ulkopuolistakin apua. Lisäksi Facebook tarjoaa mainosalustana eniten ominaisuuksia kuten esimerkiksi chatit, omaa analytiikkaa ja erilaisia, erittäin edistyneitä mainostyökaluja, jotka tarjoavat hyvin monipuolisia mahdollisuuksia helposti toteuttamalla. 

Intagramia ajateltiin ennen lähinnä nuorten, ja nuorten naisten kanavana. Nykyään Instasta löytää kuitenkin melkeinpä kaikki yritysjohtajista omaan äitiin ja isoisään asti. Instagramista liikenteen ohjaaminen omille verkkosivuille on helpottunut ja erityisesti Instagramin tarinat on tehokas tapa tavoittaa ihmiset nopeasti ja henkilökohtaisesti. Instagram-markkinointi toimii Facebookin alustassa, joten kanavia on myös helppo yhdistellä ja ristiinjakokin on vain muutaman klikin päässä.

LinkedIn soveltuu kanavaksi, kun tavoitellaan yritys-asiakkaita ja tarkasti rajattavaa kohderyhmää. LinkedInin kohdennukset ovat tarkkoja eli pystyt tavoittamaan esimerkiksi yrityspäättäjät tehokkaasti. LinkedIn toimii hyvin myös uusien työntekijöiden löytämisessä. Linkkarista onkin tullut viime vuosina erinomainen kanava tavoittaa eri alojen ammattilaiset ja tutustua heihin läheisemmin jo ennen ensimmäistä yhteydenottoa. 

Youtube onkin sitten ihan oma maailmansa. Kyse on maailman suosituimmasta videoiden toistopalvelusta. Jos sinulla on markkinointiin sopivaan videomateriaalia tai haluat luoda sellaista, kannattaa vakavasti harkita palvelun käyttöönottoa. Youtube-videot löytyvät hyvin hakukoneista ja on monissa maissa ehdottomasti suosituin sosiaalinen media etenkin nuorten (n. 16-29v) keskuudessa. Hyvänä esimerkkinä tästä on globaalisti suosioon noussut ilmiö, tubettaminen. 

Twitter on lähinnä informaation jakamiseen käytetty kanava. Monet yritykset pitävätkin Twitteriä hyvänä kanavana, jossa voi keskustella asiakkaiden kanssa alan tärkeistä aiheista ja tiedottaa asioita yrityksen toimintaan liittyen. Keskustelussa on kuitenkin tärkeää olla aktiivisesti mukana ja viestien on hyvä olla lyhyt ja ytimekäs. Kanava ei ole välttämättä paras nopeita tuloksia haluavalle. Twitterin käyttäminen on myös hieman riskialtista, koska kommentointi ja keskustelu on toisinaan hyvin kriittistä ja usein sävyltään negatiivista. Muistatte varmaan esimerkiksi entisen Yhdysvaltojen presidentin twiitti-kohut..? 

Pinterest on toistaiseksi vähiten tunnettu ja käytetty kanava Suomessa, mutta silläkin on toki oma kannattajakuntansa. Esimerkiksi erilaisten sisustusaiheisten tai kotikokkikanavien kannattajista löytyy monelle yritykselle mukavasti potentiaalisia asiakkaita. 

TikTok ja Snapchat ovat globaalisti erittäin suosittuja kanavia. Etenkin TikTokin algoritmit ovat vertaansa vailla. Näistä kanavista tavoittaa hyvin nuorison mutta etenkin TikTokin suosio myös milleniaalien keskuudessa on pikkuhiljaa nostanut päätään. Lyhyiden videopätkien sisällön on kuitenkin hyvä olla tarkkaan harkittua ja kiinnostavaa, sillä niiden skippaus on yhtä helppoa kuin näkyvyyden saantikin. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miksi sisällöllä on merkitystä?

Vaikuttajamarkkinointi osaksi yrityksen markkinointistrategiaa