Vaikuttajamarkkinointi osaksi yrityksen markkinointistrategiaa

Vaikuttajamarkkinointi eli influencer markkinointi, on suhteellisen uusi ja hyvin nopeasti kasvava markkinoinnin muoto. Yhä useammat yritykset ovat ymmärtäneet sen tuomat mahdollisuudet ja siksi heillä on yhä enemmän mahdollisuuksia toteuttaa vaikuttajamarkkinointia eri vaikuttajien kanssa ja monissa eri sosiaalisen median kanavissa. Vaikuttajamarkkinoinnista on tullut suosittu markkinointitapa myös siksi, että sen kautta tavoitetaan laajasti uusiakin kohderyhmiä. 

Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys tekee yhteistyötä sosiaalisessa mediassa tunnetun henkilön kanssa. Vaikka vaikuttajamarkkinointi sinänsä on suhteellisen uusi käsite, konsepti on kuitenkin tuttu jo vuosien takaa ajalta, jolloin esimerkiksi urheilijat alkoivat mainostamaan yrityksen tuotteita televisiomainoksissa. Muun muassa Teemu Selänne teki jo vuosia sitten mainoksia esimerkiksi Valion kanssa. 

Sosiaalisen median vaikuttajat ovat siis tunnettuja henkilöitä, joiden tileillä on paljon seuraajia. Kuuluisien vaikuttajien lisäksi somessa on myös paljon uusia näkyviä persoonia, jotka ovat saavuttaneet laajan seuraajamäärän omille tileilleen keskittämällä sisällöntuotannon johonkin tiettyyn aiheeseen, kuten perheeseen, johonkin harrastukseensa tai vaikka päivätyöhönsä. Yritys voi tehdä yhteistyösopimuksen tällaisen vaikuttajan kanssa, jolloin yrityksen tuotteet saavat näkyvyyttä vaikuttajan postauksissa ja yritys mainitaan niiden yhteydessä yhteistyökumppanina. 

Erilaisia yhteistyömuotoja on paljon ja usein niiden muoto muotoutuukin vaikuttajan seuraajamääristä ja sen kautta saatavasta näkyvyydestä. Usein yritys tarjoaa omia tuotteitaan ja palveluitaan vaikuttajalle vastineeksi hänen tekemiensä julkaisujen kautta saatavasta näkyvyydestä. On kuitenkin otettava huomioon, että osan, etenkin kuuluisimpien vaikuttajien kanssa voi joutua raottamaan lompakkoa tuotelahjojen lisäksi. Käytännössä vaikuttajat siis toimivat maailmassa, jossa seuraajien määrä määrittelee markkina-arvon yrittäjien silmissä. Vaikuttajamarkkinoinnin hintaan vaikuttaa kuitenkin moni asia. Esimerkiksi sisällöntuotannon tyyppi, käytettävissä oleva aika ja vaikuttajan tunnettuus. Teksti postauksen tekeminen on vähemmän työlästä kuin esimerkiksi videon, reelssin tai vaikka podcastin. 

Aina ei ole kuitenkaan tarvetta kaivaa paksua setelinivaskaa saadakseen vaikuttajayhteistöitä yritykselleen. Viime vuosina onkin alettu ymmärtämään myös niin sanottujen nano- ja mikrovaikuttajien päälle, joiden kautta saatava näkyvyys on suhteellisen kustannustehokasta ja monet tekevätkin yhteistyönsä mielellään yhteistyökumppanin tuotteisiin ja palveluihin perustuen. Suomessa Nano- ja mikrovaikuttajien seuraajamäärät vaihtelevat aina 500 ja 10 000 seuraajan välillä. 

Myös monet SOMENIAn asiakasyrityksistä ovat saaneet huomattavaa kasvua ja näkyvyyttä erilaisilla vaikuttajayhteistöillä. Hyvänä esimerkkinä niistä toimii XyliMind Oy, joka valmistaa kotimaisia ksylitolipastilleja koko väestön suun terveyden tueksi. Hammaskeiju brändillä valmistettavat pastillit ovat viime vuosien aikana näkyneet ahkerasti sosiaalisessa mediassa niin vaikuttajamarkkinoinnin, kuin kaikin puolin aktivoituneen digitaalisen markkinoinninkin ansiosta. Hammaskeijun yhteistöissä hyödynnämme paljon nimenomaan nano- ja mikrovaikuttajia mutta aina aika-ajoin teemme yhteistyötä myös kuuluisien vaikuttajien kanssa. Viimeisin suurempi yhteistyösopimus solmittiin yhteistyössä XyliMind Oy:n, OCMG Nordicin, Aami Hietasen ja hänen ylläpitämän Tohinatalo blogin kanssa. Sosiaalisessa mediassa Aami ja Konsta Hietasen perheen arkea seuraa säännöllisesti kymmenet tuhannet Suomalaiset. Aamin tapa kuvata seitsemänhenkisen perheen touhuja on maanläheinen ja helposti samaistuttava, joten ei ihme, että hän on saavuttanut vankan seuraajakunnan sosiaalisen median vaikuttajana. Voit lukea lisää Hietasen perheen ja Hammaskeijun yhteistyön hedelmistä tästä.

Kun vaikuttajamarkkinointi kiinnostaa ja yrityksesi kaipaa lisää kasvua ja näkyvyyttä, ota meihin yhteyttä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miksi sisällöllä on merkitystä?

Kuinka valita oikeat somekanavat?