Mitä on vaikuttajamarkkinointi?
Kasvua markkinoimalla
Maksettu mainonta auttaa potentiaalisia asiakkaita löytämään sinut. Riippuen siitä, minkälaisia tarpeesi ovat, voit mainostaa laajoille massoille hyvinkin kohdennetusti sekä ohjata potentiaalisia asiakkaita heidän omalla ostopolullaan eteenpäin aina ostoon saakka. Hyvä mainonta kohderyhmän käyttämissä kanavissa huomataan varmasti. Aivan kuin kilpailuedun, tulee myös mainonnan olla kohderyhmälleen relevanttia ja joukosta erottuvaa.
Vaikuttajamarkkinointi on voimakkaasti kasvava markkinoinnin muoto
Yksi tämän ajan kasvavimmista markkinoinnin muodoista on vaikuttajamarkkinointi, johon vuonna 2021 käytettiin Suomessa Kantar Groupin ja IAB Finlandin yhdessä teettämän selvityksen mukaan noin 27,9 miljoonaa euroa. Saman selvityksen mukaan 58 % Suomessa mainostavista tahoista käyttää vaikuttajamarkkinointia jatkuvana osana digitaalista markkinointiaan. Yhdysvalloissa 20 % koko digimarkkinoinnin budjetista käytetään puhtaasti vaikuttajamarkkinointiin.
Selvityksestä ilmenee myös, että 75 % mainostajista aikoo budjetoida ensi vuonna erikseen vaikuttajamarkkinointiin
ja 62 % mainostajista aikoo kasvattaa vaikuttajamarkkinointiin suunnattua budjettiaan ensi
vuodelle. Tämä puhuu vahvasti sen puolesta, että vaikuttajamarkkinointi on
jo hyvin vahva osa yritysten markkinointia.
Vaikuttajamarkkinointiin kannattaa suhtautua kuin muuhunkin strategiseen
markkinointiin ja katsoa yksittäisten postausten taakse. Käytännössä vaikuttajamarkkinointi
on tuotteen tai palvelun suosittelua parhaimmillaan. Se vaikuttaa vahvasti ihmisten
ostopäätöksiin ja asenteisiin.
Monille yrityksille vaikuttajayhteistyö on kuitenkin edelleen vierasta. Sitä
saatetaan kokeilla yksittäisinä kampanjoina ilman sen suurempaa
suunnitelmallisuutta ja mittareita. Tämä ei kuitenkaan ole yritykselle
kovinkaan hedelmällistä, sillä aivan kuten perinteinenkin markkinointi, myös vaikuttajamarkkinointi vaatii johdonmukaisuutta ja pitkäjänteisyyttä.
Vaikuttajamarkkinointi ei ole vain mediatilaa, vaan kyseessä on enemmänkin kumppanuus, jossa valinta yhteistyöstä
tehdään kaksisuuntaisesti.
Vaikuttajamarkkinointi toimii myös B2B-kohderyhmille
Suurin vaikutus ostopäätöksen tekoon on arvostettujen tahojen suosituksilla. Siksi vaikuttajamarkkinointi toimii erinomaisesti myös B2B-puolella.
Pitkäjänteisyys on kaiken ydin
Kustannustehokasta markkinointia
Jos haluat entisestään tehostaa yhteistyötä, sovi sisällön käyttöoikeuksista erikseen vaikuttajan kanssa ja hyödynnä sisältöjä myös yrityksesi omassa some-mainonnassa. Tuttu kasvo parantaa huomioarvoa ja konversiota, jolloin myös mainonnan kustannustehokkuus luonnollisesti paranee.
Apua vaikuttajan valintaan
Myös Promoty on vaikuttajamarkkinoinnin verkkoalusta, joka auttaa brändejä ja toimistoja löytämään itselleen oikeat vaikuttajat. Huomion arvoista on, että Promotyn kautta toteutettaville kampanjoille saa lähtökohtaisesti täydet sosiaalisen median oikeudet kaikkiin ostettuihin sisältöihin.
Kommentit
Lähetä kommentti