Tekstit

Vaikuttajamarkkinointi osaksi yrityksen markkinointistrategiaa

Kuva
Vaikuttajamarkkinointi eli influencer markkinointi, on suhteellisen uusi ja hyvin nopeasti kasvava markkinoinnin muoto. Yhä useammat yritykset ovat ymmärtäneet sen tuomat mahdollisuudet ja siksi heillä on yhä enemmän mahdollisuuksia toteuttaa vaikuttajamarkkinointia eri vaikuttajien kanssa ja monissa eri sosiaalisen median kanavissa. Vaikuttajamarkkinoinnista on tullut suosittu markkinointitapa myös siksi, että sen kautta tavoitetaan laajasti uusiakin kohderyhmiä.  Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys tekee yhteistyötä sosiaalisessa mediassa tunnetun henkilön kanssa. Vaikka vaikuttajamarkkinointi sinänsä on suhteellisen uusi käsite, konsepti on kuitenkin tuttu jo vuosien takaa ajalta, jolloin esimerkiksi urheilijat alkoivat mainostamaan yrityksen tuotteita televisiomainoksissa. Muun muassa Teemu Selänne teki jo vuosia sitten mainoksia esimerkiksi Valion kanssa.  Sosiaalisen median vaikuttajat ovat siis tunnettuja henkilöitä, joiden tileillä on paljon seuraajia. Kuuluisien vaikuttajien lisä

Kuinka valita oikeat somekanavat?

Kuva
Elämme digitaalisessa maailmassa, jossa some, sen tuomat mahdollisuudet ja lieveilmiöt ovat läsnä miljardien ihmisten jokapäiväisessä elämässä. Digitaaliset mahdollisuudet luovat jatkuvasti uusia tapoja toimia ja jakaa tietoa. Sosiaalinen media on yksi digitaalisuuden nopeiten kehittyviä osa-alueita. Some, niin hyvässä kuin pahassakin tarjoaa ihmisille niin sanotun kiihdytyskaistan, joka oikein hyödynnettynä voi johtaa johonkin hyvin suureen.  Somesta on moneksi ja monet yritykset ovatkin jo vuosia hyödyntäneet sen tarjoamia mahdollisuuksia. Some muuttaa sekä maailmaa, että työllisyysnäkymiä. Etenkin nuorison keskuudessa suursuosiota ovat niittäneet erilaiset sosiaalisen median vaikuttajat, joiden hyödyntäminen erilaisten yhteistöiden muodossa on kannattavaa myös monille yrityksille. Somesta voi nykyään tehdä itselleen myös virallisen ammatin. Suomessa aletaankin pian myös kouluttamaan vaikuttajia ammattikorkeakoulututkinnon muodossa. Tampereen ammattikorkeakoulun luotsaama Influencers

Miksi sisällöllä on merkitystä?

Kuva
Viime aikoina olen miettinyt paljon sisältömarkkinoinnin tärkeyttä ja sitä miten voisin toimia parhaiten sen sanansaattajana. Jay Baer kiteyttää koko sisällöntuotannon mielestäni erinomaisesti: "Sisältö on tulta, sosiaalinen media on bensaa" (orig. "content is fire, social media is gasoline"). Kaikki me olemme varmasti kuulleet puhuttavan somen voimasta mutta mitä se oikeastaan käytännössä tarkoittaa? Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille parhaimmillaan kiihdytyskaistan menestyksekkäälle tekemiselle mutta se toimii myös toiseen suuntaan, jos ei tiedä omanlaisensa maailman lainalaisuuksia. Mielestäni some on yritykselle melko kustannustehokas apuväline, sillä lähtökohtaisesti materiaalia löytyy omasta tekemisestä rajattomasti ja sen esiintuominen suurelle yleisölle on tänä päivänä nopeaa ja helppoa. Se mikä sisällöntuottamisesta tekee aikaa vievää ja toisinaan vähän työlästäkin on lähinnä sen vaatima suunnitelmallisuus, pitkäjänteisyys ja yhtenäisyyden toteuttaminen.