Miksi sisällöllä on merkitystä?

Viime aikoina olen miettinyt paljon sisältömarkkinoinnin tärkeyttä ja sitä miten voisin toimia parhaiten sen sanansaattajana. Jay Baer kiteyttää koko sisällöntuotannon mielestäni erinomaisesti: "Sisältö on tulta, sosiaalinen media on bensaa" (orig. "content is fire, social media is gasoline"). Kaikki me olemme varmasti kuulleet puhuttavan somen voimasta mutta mitä se oikeastaan käytännössä tarkoittaa?

Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille parhaimmillaan kiihdytyskaistan menestyksekkäälle tekemiselle mutta se toimii myös toiseen suuntaan, jos ei tiedä omanlaisensa maailman lainalaisuuksia. Mielestäni some on yritykselle melko kustannustehokas apuväline, sillä lähtökohtaisesti materiaalia löytyy omasta tekemisestä rajattomasti ja sen esiintuominen suurelle yleisölle on tänä päivänä nopeaa ja helppoa. Se mikä sisällöntuottamisesta tekee aikaa vievää ja toisinaan vähän työlästäkin on lähinnä sen vaatima suunnitelmallisuus, pitkäjänteisyys ja yhtenäisyyden toteuttaminen. Sisällön on oltava kiinnostavaa mutta aitoa, säännöllistä mutta ei liian usein julkaistua, harkittua mutta samalla spontaanin tuntuista, luottamusta herättävää ja sopivasti erilaista kuin kilpailijoilla. Kuulostaako mahdottomalta tehtävältä? Siltä se helposti saattaa tuntua ja monet yritykset, jotka hyötyisivät somen voimasta jättävät siksi kortin kääntämättä tai tekevät sen puolivillaisesti eli tehottomasti. 

Sisältömarkkinointi on tärkeää, koska se vastaa asiakkaiden kysymyksiin. Sisältömarkkinoinnin avulla luodaan luottamusta yleisöön, parannetaan tuloksia, ollaan yhteydessä asiakkaisiin ja luodaan liidejä. Nykypäivän asiakkaat odottavat suosikkibrändeiltään laadukasta ja yhtenäistä sisältöä. Säännöllinen, laadukas ja kiinnostava sisältö vaikuttaa tutkitusti yleisön päätöksentekoon enemmän kuin mikään muu tekniikka. Se madaltaa asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kynnystä lähestyä sekä johdattaa heitä eteenpäin ostopolulla. Brändin viestien johdonmukaisuus on yksi monista tekijöistä, jotka määräävät yrityksen kasvun ja menestyksen. Suuret brändit osaavat kuvata brändiään johdonmukaisesti ja jokaisessa asiakkaan yhteyspisteessä. Sama päättely pätee sisältömarkkinointiin. Sisällöllä on oltava ainutlaatuinen ja tunnistettavissa oleva ääni sekä tyyli kaikissa yrityksen somekanavissa. Säännöllinen sisältö ja sen yhtenäisyys vahvistaa uskottavuutta, lisää luottamusta ja vahvistaa mainetta. Some antaa myös perinteiselle suusta suuhun puheelle siivet, jotka voivat kannatella vielä vuosienkin päästä. 


Sisällöntuottamisesta on lukuisia hyötyjä yrityksille. Tässä 10 kohdan esimerkkilistaus niistä pähkinänkuoressa:

1. Asiakkaat säilyvät uskollisempina

2. Saat parempaa näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa

3. Asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat kokevat yrityksesi luotettavampana

4. Saat enemmän ja parempia liidejä

5. Alkuperäinen sisältö voi parantaa tuloksiasi kaikinpuolin

6. Yrityksesi tulee näkyvämmäksi SEO:n ansiosta (hakukoneoptimointi)

7. Hyvä ja kiinnostava sisältö voi johdattaa yrityksesi toimialasi kärkijoukkoihin

8. Laadukas sisältö voi lisätä bränditietoisuuttasi

9. Voit saada uskollisia faneja brändillesi

10. Säästät rahaa markkinointistrategiassasi 


Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaikuttajamarkkinointi osaksi yrityksen markkinointistrategiaa

Kuinka valita oikeat somekanavat?