Digitaalisen markkinoinnin taktiikat, joita kilpailijasi voivat sinulle opettaa

Uusivuosi on alkanut rytinällä. Alkuvuosi onkin hyvää aikaa tarkastella omaa markkinointiaan hieman tarkemmin ja suunnata taas paukkuja kevättäkin kohden. 

Olemme varmaan kaikki joskus kuulleet, ettei pelissä ole kyse häviämisestä ja voittamisesta. Pelissä on enemmänkin kyse oppimisesta ja kehittymisestä. Tässä kehittymiskisassa pitäisi kuitenkin keskittyä vain omaan kehittymiseensä muihin verrattuna.

Jos kaksi ihmistä kilpailee esimerkiksi juoksukisassa, tarkoittaa se, että heidän molempien on tehtävä kaikkensa voittaakseen. Sama koskee yrittämistä. Liiketoiminnassa on kyse kilpailusta ja voittamisesta tekemällä parhaansa. Yrittäjä! Seuraa ja tutki rohkeasti kilpailijoidesi virheitä, ylä- ja alamäkiä ja mieti sitten tarkasti, onko kannattavaa ottaa niistä mallia vai ei.

Digimarkkinoinnin ammattilaisten avulla voit markkinoida yritystäsi ja erottua kilpailijoistasi. Digitaalinen markkinointi voi auttaa sinua oppimaan seuraavat asiat kilpailijoiltasi, kun olet vakiinnuttamassa yrityksesi brändiä markkinoilla:

1. Sisältö: Sisällöntuotannolla on keskeinen rooli digimarkkinoilla, ja se on iso vetovoiman lähde asiakkaillesi!

2. Liikenne: Verkkoliiketoiminnan suurin menestyksen avain on kotisivujen runsas liikenne eli kävijämäärä. Jos huomaat, että kilpailijoillasi menee hyvin sillä saralla, se tarkoittaa, että he tekevät jotain todennäköisesti eri tavalla kuin sinä.

3. Ulkoasu: Verkkosivustosi suunnittelu ja sen ulkoasu on ensimmäinen asia, jonka ihmiset huomaavat sivullasi. Jos sivullesi tulee vähän ihmisiä, kannattaa tarkistaa, onko sivusi näkymässä ongelmia. Katso miltä kilpailijoidesi sivut näyttävät ja miten he esittelevät itsensä ja sisältönsä verkkosivuillaan.

4. Brändäys: Brändäyksessä ei ole kyse vain logon luomisesta, vaan se on myös johdonmukaisuutta. Toiset ovat erittäin hyviä siinä, ja sinun kannattaa ottaa oppia heiltä. 

5. Kohderyhmä: Kohderyhmän segmentointi auttaa sinua kohdistamaan tuotteillesi oikean yleisön. Jos huomaat, etteivät kilpailijasi ole parhaimmillaan segmentoinnissa, sinun kannattaa oppia heidän virheistään. 

6. Asiakaspalvelu: Tämän päivän ihminen haluaa palvelua enemmän kuin koskaan ja palvelulta vaaditaan myös enemmän. Jos pystyt tarjoamaan esimerkiksi räätälöityä asiakaspalvelua tai joustavaa ja nopeaa reagointia, tee se. 

7. Omaperäisyys: Tunnetut tuotemerkit ovat tunnetuimpia nimenomaan omaperäisyydestään. Kun myyt tuotetta, jota monet muutkin myyvät, sinun on erotuttava muista. 

8. Viestintä: Yksi asia, joka voi voittaa asiakkaiden sydämet puolelleen, on viestintä. Jos koet, että kilpailijasi saa haluamasi asiakkaat, kannattaa työstää kommunikaatiotaitojasi. 

9. Markkinointi sosiaalisessa mediassa: Somemarkkinointi on kuin kirsikka kakun päällä. Ihmiset, jotka ovat siinä hyviä, saavat ihmeitä aikaan! Jälleen kerran on hyvä ottaa selvää mitä kilpailijasi tekevät ja kuinka he markkinoivat liiketoimintaansa eri sosiaalisen median kanavilla.







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Johtamisen sudenkuopat

Miksi sisällöllä on merkitystä?